روبو ادوایزر (Robo-Advisor) چیست؟

روبو ادوایزرها یا مشاوران روبو ابزارهایی هوشمند برای سرمایه‌گذاری هستند که ترکیب و مدیریت سبد دارایی را، با استفاده از الگوریتم‌ها انجام می‌دهند. در این ابزارها، دخالت نیروی انسانی به حداقل می‌رسد. بنابراین، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران بیشتری می‌توانند از خدمات سبدگردانی استفاده کنند. با ما همراه باشید تا مشاوران روبو را به شما معرفی کنیم.


روبو ادوایزر (Robo-Advisor) چیست؟

هر ابزاری در پاسخ به نیازی ساخته می‌شود. قبل از آشنایی با مشاوران روبو لازم است کمی زمینه ایجاد این ابزارها را بشناسیم. در دنیای امروز، ضرورت سرمایه‌گذاری برای همه اثبات شده است. گزینه‌های مختلفی نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. می‌توانیم یکی از بازارهای بورس، طلا، ملک، رمزارز، دلار یا … را انتخاب کنیم که هر کدام شرایط و محدودیت‌های خود را دارند. از طرفی سرمایه‌گذاری در هر یک از این بازارها، ریسک‌هایی را هم به همراه دارد. برای این که این ریسک‌ها را به حداقل برسانیم، باید دانش مالی داشته باشیم و کسب دانش مالی، نیازمند صرف زمان و هزینه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا حدودی این مشکل را حل می‌کنند اما صندوق‌ها انواع مختلفی دارند: صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق طلا و … . فهمیدن این که کدام صندوق مناسب ما است، چالش مهم دیگری است که مسیر سرمایه‌گذاری را سخت می‌کند. بنابراین، راه‌های جدیدی به وجود آمدند که سرمایه‌گذاری را برای تمام افراد جامعه ممکن و آسان کنند. مشاوران روبو (Robo-Advisor)، یکی از این راه‌حل‌ها هستند. اما منظور از مشاوران روبو چیست؟ چه مزایا و معایبی دارند؟ و برای چه کسانی مناسبند؟ 

  • روبو ادوایزر، یک مشاور مالی هوشمند است که با حداقل دخالت یا بدون دخالت انسان، مشاوره مالی ارائه می‌دهد یا سبد دارایی افراد را مدیریت می‌کند. 

مشاوران روبو، برای ارائه مشاوره هوشمند، بر اساس ورودی‌های ارائه شده از طرف سرمایه‌گذار طراحی شده‌اند؛ به این معنی که بر اساس داده‌هایی که از سرمایه‌گذار می‌گیرند، مشاوره سرمایه‌گذاری در اختیارشان قرار می‌دهند. نکته قابل توجه این که، اگرچه قرار است مشاوران روبو با کمترین نیروی انسانی کار کنند اما در عمل، هنوز انسان‌ها نقش قابل توجهی در کارکرد روبو ادوایزرها دارند. 

نحوه کار یک مشاور روبو چگونه است؟

مشاوران Robo معمولا از الگوریتم‌هایی برای درک و پیش‌بینی اولویت‌ها، ریسک‌ها و اهداف سرمایه‌گذار استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولاً این کار را با پرسیدن مجموعه‌ای از سوالات مرتبط با میزان ریسک‌پذیری، اهداف سرمایه‌گذاری، سن و سرمایه‌گذاری‌های قبلی، انجام می‌دهند که منجر به یک سبد پیشنهادی می‌شود.  پس از این مرحله، مشاوران روبو، بر اساس پاسخ‌های کاربران، سبد سرمایه‌گذاری مناسب را پیشنهاد می‌دهند و با تایید سرمایه‌گذار، به طور هوشمند سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند. 

مزایای استفاده از مشاوران روبو

روبو ادوایزرها، مزایای زیادی دارند که می‌توانند سرمایه‌گذاری هر چه بهتر سرمایه‌گذارها کمک کنند. با این حال، محدودیت‌هایی هم دارند. در ادامه به طور خلاصه به مزایای مشاوران روبو می‌پردازیم. 

۱- دسترسی آسان و هزینه پایین:

تنها چیزی که برای دسترسی به Robo-Advisor نیاز است اتصال به اینترنت است. بیشتر روبوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ساده و آسان برای استفاده باشند اما چیزی که آن‌ها را نسبت به مشاوران مدیریت دارایی انسانی در دسترس‌تر می‌کند، هزینه کمتر است. 

۲- عاری از تعصب انسانی:

یکی از ایرادات استفاده از توصیه‌های سرمایه‌گذاری انسانی، احتمال سوگیری است. حتی شایسته‌ترین مشاورها هم ممکن است ناخودآگاه نسبت به یک دارایی یا روش ارزیابی ریسک، سوگیری داشته باشند. از سوی دیگر، یک مشاور رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی، از یک الگوریتم ریاضی برای ارزیابی سرمایه‌گذار استفاده می‌کند. این باعث بی‌طرفی و عاری شدن از تعصب می‌شود.

۳- سبد پیشنهادی شخصی‌سازی شده:

یکی از اصلی از مزیت‌های یک مشاور روبو، این است که به هر کس با توجه به شرایط، روحیات و میزان ریسک‌پذیری‌ او سبد سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌دهد. بنابراین هر فرد، با کمترین میزان استرس و نگرانی می‌تواند مطمئن‌تر سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر این، ترکیب سبد پیشنهادی روبو ادوایزرها بر اساس الگوریتم‌های هوشمند است. الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن همه جوانب، به سرعت می‌توانند مناسب‌ترین سبد سرمایه‌گذاری را پیشنهاد دهند. 

۴- ری‌بالانس ترکیب سبد در طول زمان:

  یکی از مزایای اصلی ماشین در مقابل انسان، این است که نیازی به خواب و استراحت ندارد! بنابراین، مشاوران روبو همیشه بیدارند و در بازه‌های زمانی کوتاه مشخصی سبد سرمایه‌گذاری کاربران را بررسی می‌کنند تا به محض اینکه سبد از تعادل خارج شد با انجام اقدامات لازم، دوباره سبد سرمایه‌گذاری را متناسب با درخواست کاربر متعادل  کنند. 

۵- سهولت سرمایه‌گذاری:

زمانی که از روبو ادوایزرها استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون هیچ درگیری فنی و بدون نیاز به آموزش کار با ابزارهایی مثل سامانه‌های معاملاتی، اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. در این حالت، تنها کاری که باید انجام دهید، پاسخ‌ دادن به سوالات مشخص، واریز میزان سرمایه مورد نظر و تایید سرمایه‌گذاری توسط روبو ادوایزر است. به غیر از این، تمام کارهای باقیمانده را روبو ادوایزرها، کاملا هوشمند و خودکار انجام می‌دهند. 

مزایای استفاده از مشاوران روبو

استفاده از روبو ادوایزر برای چه کسانی مناسب است؟

کلارک هاوارد، کارشناس پول می‌گوید: «افراد زیادی هستند که نیازی به برنامه‌ریزی مالی جامع ندارند و فقط به راهنمایی ساده برای ایجاد و مدیریت یک سبد سهام نیاز دارند. سرمایه‌گذاری رباتیک ترکیب سرمایه‌گذاری مناسب را با هزینه بسیار کم در اختیار مردم قرار می‌دهد.» دلایل زیادی برای استفاده از یک Robo-Advisor برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد:

۱- سبدگردانی حتی برای مبالغ کم:

هر چه پول کمتری در سبد خود داشته باشید، گزینه‌های کمتری هم برای متنوع کردن آن دارید. استراتژی‌هایی که مشاوران روبو استفاده کنند، به شما این امکان را می‌دهند که متنوع سرمایه‌گذاری کنید؛ حتی اگر سرمایه زیادی در اختیار نداشته باشید. به علاوه، خدمات سبدگردانی معمولا برای مبالغ بالا ارائه می‌شود. در روبو ادوایزرها این محدودیت وجود ندارد و حتی با مبالغ کم، می‌توانید از مدیریت تخصصی دارایی‌ها استفاده کنید.

۲- مدیریت دارایی بدون صرف زمان:

شاید بدانید که به عنوان یک سرمایه‌گذار چه کارهایی باید انجام دهید اما اگر مجبور به مدیریت پورتفولیوی خود هستید و وقت کافی ندارید، ممکن است در نهایت از آن غافل شوید. یک مشاور رباتیک می‌تواند به شما کمک کند تا مجبور نباشید خودتان استراتژی بچینید و حواستان به مدیریت دارایی‌هایتان باشد. 

۳- بدون نیاز به دانش بورسی:

اصطلاح «YOLO» (شما فقط یک بار زندگی می‌کنید) اولین چیزی است که در این جا به ذهن خطور می‌کند. شاید یادگیری دانش تخصصی بورس و بازارهای مالی برای شما کسل‌کننده باشد. شاید شما ترجیح می‌دهید زمان خود را صرف برنامه‌ریزی تعطیلات بعدی خود یا بازی با فرزندانتان کنید. با استفاده از مشاوران روبو، نیازی نیست زمان خود را صرف یادگیری مباحثی کنید که علاقه‌ای به آن‌ها ندارید.

روبو ادوایزر داراتو؛ محصولی جدید از آگاه

داراتو محصول جدید گروه مالی آگاه است که به زودی در اختیار شما قرار می‌گیرد. با استفاده از داراتو، می‌توانید به راحتی و به صورت بهینه روی صندوق‌‌ها، سرمایه‌گذاری کنید. داراتو در ابتدا با چند سوال ساده میزان ریسک‌پذیری، شرایط و مدت‌زمان مورد نظرتان را برای سرمایه‌گذاری می‌سنجد و بر اساس نتایج این سنجش، سبد سرمایه‌گذاری مناسبتان را به شما پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید حتی با مبالغ پایین (حتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان) سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید و مدیریت سبد دارایی‌هایتان را به داراتو بسپارید. داراتو، به صورت ماهانه، متناسب با شرایط بازار و با در نظر گرفتن اهداف و شخصیت مالی شما، ترکیب سبد سرمایه‌گذاری را ری‌بالانس می‌کند. البته این امکان هم فراهم است که شما بتوانید سبد دلخواهتان را بسازید و شخصا دارایی‌هایتان را مدیریت کنید.


سخن آخر

استفاده از روبو ادوایزرها یا همان مشاوران روبو یکی از جدیدترین راه‌های سرمایه‌گذاری است. روبو ادوایزر از الگوریتم‌ها برای ارائه پیشنهاد سرمایه‌گذاری و مدیریت سبد دارایی استفاده می‌کند و دخالت انسانی را به حداقل می‌رساند. به این ترتیب، هزینه مدیریت دارایی کمتر می‌شود و هر فردی با هر میزان سرمایه‌ای، می‌تواند از خدمات مدیریت هوشمند دارایی‌ها استفاده کند.

برای آشنایی با داراتو کلیک کنید:

روبو ادوایزر داراتو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید